ALMA 

Poradenský, terapeutický, koučovací a vzdělávací servis pro jednotlivce, páry, rodiny a  firmy 

 

doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.

 

Vysokoškolská pedagožka

Konzultantka v oblastech  

  • osobního růstu (problémy v komunikaci, krize životního smyslu, otázky osobní identity, zvládání obav, využití vlastních zdrojů)

  • výchovy a vzdělávání (poruchy chování u dětí a dospívajících, spolupráce školy a rodiny při řešení obtíží, výchova dítěte v rodině)

  • profesního rozvoje (vedení lidí, plánování kariéry, manažerské dovednosti)

  • firemního vzdělávání (komunikace, psychohygiena, zvládání stresu, prevence profesního vyhoření, rozvoj zaměstnanců)

  • přípravy na VŠ studium pedagogiky, psychologie, sociální práce

 

Garantuji profesionální způsoby práce: poradenství, terapii, koučink, mediaci, mentoring, vzdělávání

 

Profesní CV

 

Absolventka FF UK v Praze, státní rigorozní zkouška (PhDr.), státní doktorská zkouška (Ph.D.) FF UK v Praze

 

Odborné působení

 

FF UK v Praze, ČVUT, VŠCHT v Praze

Vyučující disciplín z oblasti sociální pedagogiky (krizová intervence, sociálně pedagogické metody a teorie, sociální deviace, supervizní reflexe sociálně pedagogických aktivit, základy sociální pedagogiky, etická výchova)

Vyučující v kursech celoživotního vzdělávání na FF UK a PřF UK Praha a na Univerzitě třetího věku FF UK

Lektorka akreditovaného výcviku WABC Certified Business Coach společnosti Made in Czechoslovakia s.r.o.

Lektorka Centra mediálního vzdělávání: projekt Mentoring a moderní trendy profesního rozvoje pedagogů

Lektorka seminářů vzdělávání učitelů a pomáhajících pracovníků (v minulosti např. Národní institut dalšího vzdělávání Praha, Raabe, Středisko služeb škole Mladá Boleslav, vzdělávací agentura Descartes) 

Odborná recenzentka časopisů Pedagogika, Sociální pedagogika, ACC Journal TU Liberec.

 

Členství v odborných společnostech

 

Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice, členka Výkonné rady

Česká pedagogická společnost

 

Výcvik

 

Komplexní psychoterapeutický výcvik ISZ "Umění terapie" (750 hodin) akreditovaný Českou psychoterapeutickou společností České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně

 

Cerifikáty kurzů Pražské vysoké školy psychosociálních studií

 

13.-14.10.2006: Logodiagnostické metody

15.-16.12.2006: Strukturované metody logoterapie

12.-13.2007:Tragická triáda logoterapie

25.-27.2007: Transakční analýza

13.6.2008: Dasseinsanalytický výklad snů

6.-8.-6.2008: Problémy komunikace s abnormálními osobnostmi

9.-10.5. 2008: Rodinná tvarová terapie

16.-18.1.2009: Gestalt terapie

22.-24.5.2009: Práce se stresem

 

Zkušenosti ze zahraničí

 

Přednášková činnost na Universidad Complutense de Madrid, Španělsko a na FF Universita Lublaň

Odborná spolupráce s Universidad Nacional a Distancia, Španělsko

 

Z hodnocení výuky v zimním semestru 2014/2015

 

"Paní Lorenzovou jsem měla letos na dva předměty a bylo to naprosto skvělé. Její hodiny mě moc baví, díky tomu jak jsou připravené a že jsou naplněny praktickými příklady, ukázkami i konkrétním vyzkoušením metody. Dokáže pro předmět zapálit a je vidět, že je to velká odbornice."

 

"Předmět byl skvělý, oceňuji především fáze práce s klientem a téma mediace, se kterým jsem se v ostatních předmětech nesetkala. Předmět byl plný praktických rad jak s klientem jednat a považuji ho za praktický a užitečný."

 

"Tento předmět a celkový způsob výuky mi hodně otevřel spektrum působnosti. Díky praktickým příkladům a možnosti zapojit se do výuky jsem si hodiny opravdu užila a odcházela jsem z hodin s úsměvem. Velice se mi líbí Váš lidský a zároveň profesionální přístup, paní doktorko. :-)"

 

"Vyučující problematice výborně rozumí, umí studenty zaujmout a vtáhnout do "děje". Systematický výklad, uvolněná atmosféra a příjemné vystupování. Propojení teorie a praxe."

 

Autorka knih a odborných studií

 

  • LORENZOVÁ, J. Klid v centru hurikánu? O vývoji španělské školy v posledním čtvrtstoletí, I. část. S'96, Státní správa a samospráva, č. 44, s. 24 - 25.

  • LORENZOVÁ, J.Klid v centru hurikánu? O vývoji španělské školy v posledním čtvrtstoletí, II. část. S'96, Státní správa a samospráva, č. 45, s. 24 - 25.

  • LORENZOVÁ, J. Pojetí života v díle José Ortegy y Gasseta (a několik postřehů, možná nejen pro pedagogy). In: Rýdl, K.: Historia magistra vitae. Vita magistra historiae. Sborník statí k 75. narozeninám Univ. Prof. Dr. Josefa Cacha. Praha : Karolinum, l998, s. 129-145. ISBN 80-7184-645-7.

  • LORENZOVÁ, J. Společnost – škola – učitel a hodnotové orientace současnosti (o zdrojích naší dnešní „krize“ hodnot. In: Filosofie – výchova – hodnoty. Sborník k významnému životnímu jubileu prof. PhDr. Jaroslavy Peškové, CSc. PedF UK, Praha  1999. ISBN 0802-4461.

  • LORENZOVÁ,J. Pomáhání jako etická báze teoretického a praktického rozvíjení sociální pedagogiky. In Sborník příspěvků z I. mezinárodní konference uskutečněné ve spolupráci s Pedagogickou fakultou MU v Brně na téma Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitná disciplína. Brno : Institut mezioborových studií Brno, 2000, s. 77-85. ISBN 80-902936-0-3.

  • LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika jako pomáhající disciplina. Pedagogika, 51,  2001, č.3, s. 292-298. ISSN 3330-3815.

  • LORENZOVÁ, J. Pomáhání v České republice. In KRAUS,B.; POLÁČKOVÁ,V. et.  al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001, s. 183-189. ISB 80-7315-004-2.

  • LORENZOVÁ, J. Komunita a její role v občanské společnosti. In tamtéž, s.119-125.

  • LORENZOVÁ, J. Komunitní vzdělávání a komunitní škola. In tamtéž, s. 137-142

  • LORENZOVÁ, J, POLÁČKOVÁ, V. Specifika pomáhání v podmínkách školy. In tamtéž, s. 190-198.

  • LORENZOVÁ, J. Autonomie, autenticita, diference – protikladné normativní ideály  mutikulturního světa? Praha : Katedra pedagogiky FF UK, 2003, CD ROOM.

  • LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In  DOROTÍKOVÁ, S. (ed.) Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK,  2003, s. 78-105. ISBN 80-7290-102-8

  • LORENZOVÁ, J. Uplatnění absolventů oboru pedagogika od roku 1990 do roku 2001. In: VÁŇOVÁ, R. A KOL. Tradice a perspektivy pedagogických věd. Výuka, věda a výzkum na katedře pedagogiky Filozofické fakulty UK v Praze. Praha : Karolinum, 2003, s. 59-80. ISBN 80-246-0584-8

  • LORENZOVÁ, J. Hodnoty, jedinec a výchova v globalizovaném světě. In: Vališová, A., Rymeš, M., Riegel,K. (eds) Rozvoj české společnosti v Evropské unii.IV. Jedinec a společnost v procesu transformace a globalizace. Praha : Matfyzpress 2004, s. 41-51. ISBN 80-86732-35-5.

  • LORENZOVÁ, J. K pojetí pomáhání v sociální pedagogice. In: Švec, Š., Potočárová, M. (eds.) Rozvoj študijného a vedného oboru pedagogika na Slovensku. Bratislava : UK Bratislava, 2005, s. 359-364. ISBN 80-223-2027-7. ISBN 80-223-2027-7.

  • LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika a sociálně pedagogická pomoc. In: Didaktika, královna pedagogiky? Sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané k 75. výročí Prof. PhDr. Zdeňka Koláře, Dr.Sc. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta UJEP, 2005, s. 56-60. ISBN 80-7044-658-7

  • LORENZOVÁ, J. O relativismu postmoderny a autoritě etiky. In: Vališová, A., Bratská, M. (eds.) Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV 2005, s. 48-64. ISBN 80-86642-43-7.

  • LORENZOVÁ, J. Hodnoty, výchova a globalizovaný svět. Disertační práce. Praha: UK, 2005, 269 s.

  • LORENZOVÁ, J. Autonomie, autenticita, solidarita, a diference jako předpoklady výchovy v současném multikulturním světě. In Pelcová, N. a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů. Praha : PedF UK 2007, s. 60-80. ISBN 80-7344-132-2.

  • LORENZOVÁ, J. Postmodern Change in the Congnitive Paradigm and Its Consequences for the Methodology os Social Sciences.In: KOŽUCH, B., KAHN, R., KOTZLOWSKA, (ed). Practical Science of Society. University of North Dakota, Grand Forks, 2008, s. 31-40. ISBN 978-1-60725-933-6

  • LORENZOVÁ, J. Sistem vzgoje in izobraževanja v Česki republiki. In Sodobna pedagogika. Spremembe v sistemu vzgoje in izobraževanja. 1, 2009, s. 260-280. ISSN 0038-0474.

  • LORENZOVÁ, J. Problém solidarity a jeho interpretace. In PELCOVÁ,N., HOGENOVÁ, A. (Eds.) Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2009, s. 193-211. ISBN 978-80-7290-387-0

  • LORENZOVÁ, J. Etická výchova v současné škole. Praha : RAABE, 2009. 34. aktualizace, leden, 2009, s. 1-2. ISSN 1801-8289

  • LORENZOVÁ, J. Etická výchova v předškolním věku? Zpravodaj pro mateřské školy. Leden 2010. s. 1-3.ISSN 1803-6694

  • LORENZOVÁ, J. Zásady etické výchovy v předškolním věku aneb Jak na to v praxi. Zpravodaj pro mateřské školy. Březen 2010, s. 1-2. ISSN 1803-6694

  • LORENZOVÁ, J. Téma tělesnosti v myšlenkové tradici a v kontextu učitelské profese. In PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. et. al. Imaginace ve výchově, umění a sportu (filosofická reflexe). Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2010, s. 102-121. ISBN 978-80-7290-433-4

  • LORENZOVÁ, J. Učitelství ve změněných sociálních podmínkách a vnitřní předpoklady učitele pro sociálně pedagogickou práci. In KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kolektiv Učitel v současné škole. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010, s. 79-93. ISBN 978-80-7308-301-4

  • LORENZOVÁ, J. Otázky legitimity výchovy k hodnotám v postmoderní době. In HÁBL, J., DOLEŽALOVÁ, J. (eds.) Sborník příspěvků z konference Humanizace ve výchově a vzdělávání, východiska,možnosti a meze. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010, s. 89-107. ISBN 978-90-7435-068-9

  • LORENZOVÁ,J. Etická výchova. In VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, A. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011, s. 289-309. ISBN 978-80-247-3357-9

  • LORENZOVÁ, J. From Constructivism to Narrativity: The Consequences for Pedagogical Research. In Studia Edukacyjne, Poznaň : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, č. 16, 2011, s. 207-219. ISBN 978-83-232-2361-0, ISSN 1233-6688, indexováno v European Reference Index for the Humanities

  • LORENZOVÁ, J. The Notion of Reality As a Radical and Social Construct; The Consequences of Theory for Empirical Research. In MCDERMOTT, J. C., KINGTON, A., MATULČÍKOVÁ, M. (eds.) Paradigms and Research of Educational Practice. Los Angeles : Antioch University Los Angeles, Department of Educacion, 2012, s. 9-21. ISBN 978-1-61364-956-5.

  • LORENZOVÁ, J. Dialog ve výchovném vztahu na půdě světa. In PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. et. al. Dialog ve výchově, umění a sportu. Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2012, s. 166-185. ISBN 978-80-7290-428-0.

  • LORENZOVÁ, J. Kompetence sociálního pedagoga v aktuálním kontextu proměn paradigmatu poznání, výchovné pomoci a autority. In VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2012, s. 215-222. ISBN 978-80-7395-507-6.

  • LORENZOVÁ, J. O smyslu profesní etiky učitelství. In PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. et. al. Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu (Filosofická reflexe lidského jednání). Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, s. 92-108. ISBN 978-80-7290-605-5.

  • LORENZOVÁ, J. K epistemologickým východiskům narativní metafory: jiný pohled na patologii rodiny. In Hoferková, S. (ed.). Socialia 2012. Rodina a sociálně patologické jevy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-232-4.

  • LORENZOVÁ, J. Recenze vědecké monografie Ondrejkovič, P., Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie, interpretácia v spoločenskovednom výskume. In Pedagogika, roč. LXIII, č. 3, 2013, s. 404-407, ISSN 0031-3815.

  • LORENZOVÁ, J., PÁVKOVÁ, K. Koncept komunitní školy v soudobém pedagogickém diskursu. In Perspektivy sociální pedagogiky v 21. století. Sborník příspěvků z mezinárodní konference konané v Hradci Králové ve dnech 4.-5. 10. 2013. Hradec Králové : Gaudemaus, 2013, s. 179-199, ISBN 978-80-7435-407-6.

  • LORENZOVÁ, J. Ústavní péče jako předmět sociálních reforem. In SYCHROVÁ, A. (ed.) Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2014., s. 58-91, ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757-5. 

  • LORENZOVÁ, J. Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Paidagogos, časopis pro pedagogiku v souvislostech, roč. 2015, č. 4, s. 5-46, ISSN 1213-3809, dostupné z: https://www.paidagogos.net/

  • LORENZOVÁ, J. Kontexty vzdělávání v postmodertní situaci. Praha: FFUK, 2016. Odborná monografie. 335 s. ISBN 978-80-7308-650-3.

  • LORENZOVÁ, J. Childhood Trhough to Lens of Social Pedagogy. International Journal of Social Sciences, 2017, 6(1), 56-71.

  • LORENZOVÁ, J. The Concept of Authority in Pedagogical Thinking. Studia Edukacyjne, 2017, č. 43, s. 387-404.

  • LORENZOVÁ, J. School-Based Social Pedagogy and its Implementation in the Czech School System. International Journal pf Teaching & Education. 2018

  • LORENZOVÁ, J. (2017). The Concept of Authority in Pedagogical Thinking. Studia Edukacyjne, 43, 387-402. ISBN 978-83-232-2361-0. ISSN 1233-6688. 

  • LORENZOVÁ, J. (2018, september). Vztah sociální pedagogiky a sociální práce jako stále aktuální mezioborový problém. Pegas Journal: Slavonic Pedagogical Studies Journal, 7(2), 217-236. ISSN 1339-8660, eISSN 1339-9055. DOI: 10.18355/PG.2018.7.2.1.

  • LORENZOVÁ, J. (2017). Proces zavádění sociální pedagogiky do českého školství. Socialia 2017. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Socialia 2017, ktorá sa konala na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici dňa 5. októbra 2017 (181-187). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-557-1331-1.

  • LORENZOVÁ, J. (2018). Axiologické diskursy v sociální pedagogice. In Potměšilová, P., & Öbrink Hobzová, M. (eds.) Sborník z konference Mládež a hodnoty 2018. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti (21-33). Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého. ISBN ISBN 978-80-244-5408-5 (online: PDF). DOI: 10.5507/cmtf.18.24454085.

  • LORENZOVÁ, J. (2017). K modelům autority v pedagogické tradici. In Autorita učiteľa a klíma edukačného procesu. Pedagogica Actualis IX. (181-191). Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. FF. ISBN 978-80-8105-848-6. Nekonferenční sborník.

  • LORENZOVÁ, J., SVOBODA, P. (2018). Advantages and risks of socializig young people on the internet. 10th International Conference on Education and New Learning Technologies (6625-6629). 2-4 July, 2018. Palma, Spain. ISBN: 978-84-09-02709-5, ISSN: 2340-17. DOI: 10.21125/edulearn.2018.1576

  • LORENZOVÁ, J. (2018). K vybraným problém multikulturalismu a multikulturní vzdělávací praxe. In Otvorené cesty vo vzdelávaní v multikultúrnej škole. Pedagogica Actualis X. (158-172). Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. FF. ISBN ISBN 978-80-8105-931-5. Nekonferenční sborník.

  • LORENZOVÁ, J. (2018). Axiologické diskursy v sociální pedagogice. In Potměšilová, P., & Öbrink Hobzová, M. (eds.) Sborník z konference Mládež a hodnoty 2018. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti (21-33). Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého. ISBN ISBN 978-80-244-5408-5 (online: PDF). DOI: 10.5507/cmtf.18.24454085.

  • LORENZOVÁ, J., & BUREŠOVÁ, K. (2019). Formativní potenciál výchovy prožitkem a sociální pedagogika. In Švamberk Šauerová, M. (Ed.). . Přínosy a možnosti využití učení a výchovy v přírodě a prožitkem v aktuálním kontextu i v historických souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2019. ISBN 978-80-87723-47-0 (tisk), ISBN 978-80-87723-48-7 (pdf) - v tisku. Podíl 70 %.

  • Mynaříková, L., Svoboda, P., Jirkovská, B., & LORENZOVÁ, J. (2019). Barriers of secondary school teachers in the use of ICT for teaching. In 12th International Conference of Education, Research and Innovation (2426-2431). 11th-13th November, 2019, Seville, Spain. ISBN: 978-84-09-14755-7. ISSN: 2340-1095. Podíl 25 %. WOS

  • Jirkovská, B., LORENZOVÁ, J., Mynaříková, P., & Svoboda, P. (2019). Perception of knowledge in the area of digital competences bys secondary school teachres. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torr (Eds.), 12th International Conference of Education, Research and Innovation, ICERI2019 Proceedings (2417-2425). 11th-13th November, 2019, Seville, Spain. ISBN: 978-84-09-14755-7. ISSN: 2340-1095. 

  • Svoboda P., LORENZOVÁ, J., Jirkovská B., Mynaříková L., Vališová A., Andres P. (2020) Research of Teachers’ Digital Competences in an International Context. In: Auer M., Hortsch H., & Sethakul P. (eds). The Impact of the 4th Industrial Revolution on Engineering Education (pp. 788-799). ICL 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1135. Springer, Cham. ISBN 978-3-030-40270-9 (print), ISBN 978-3-030-40271-6 (online). 

  • LORENZOVÁ, J., & KOMÁRKOVÁ, T. (2019). Sociální pedagogika: pojetí oboru a profese sociálními pedagogy v ČR (Social Pedagogy: Conception of Discipline and Profession by Students and Social Educators in the Czech Republic). Orbis Scholae, 13(1), 87-106. ISSN 1802-4637. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.23

  • LORENZOVÁ, J. (2020). Motivace studentů a absolventů ke studiu oboru sociální pedagogiky – mezi osobním rozvojem a službou? Studia Paedagogica, 25 (1), 79-105. ISSN 1803-7437 (print), ISSN 2336-4521 (online).  doi.org/10.5817/SP2020-1-4 . Dostupné z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2079

  • LORENZOVÁ, J., JIRKOVSKÁ, B., & MYNAŘÍKOVÁ, L. (2020). Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání. Lifelong Learning, 10 (2), 175–208. ISSN 1804-526X (Print). ISSN 1805-8868 (Online). (ERIH PLUS). Dostupné z: https://doi.org/10.11118/lifele20201002175 

  • NOVÁKOVÁ, D., & LORENZOVÁ, J. (2020). Motivation of seniors to learn at the Universities of the Third Age. Sociální pedagogika/Social Education, 8(2), 71–83.https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.05

  • LORENZOVÁ, J. (2019). Variations of Multiculturalism. In. Kwiatkowski, M., Mielczarek-Żejmo, A., & Strouhal, M. (Ed.) (2020). Multiculturalism. From Crisis to Renewal? (33-56). Praha: Karolinum

  • Svoboda, P., LORENZOVÁ, J., Semrád, J., Jirkovská, B., Mynaříková, L., Vališová, A., Andres, P. et. al. (2020). Digitální kompetence učitelů středních odborných škol jako výzva současného vzdělávání. Brno: Paido, 2020. ISBN 978-80-7315-272-7. Editorka monografie. Autorský podíl 25 %.

  • LORENZOVÁ, J. (2020). Social pedagogy at the Department of Educationat the Faculty of Arts, Charles University in Prague Czech Republic. Sociální pedagogika |Social Education, 8(2), 148–152. ISSN 1805-8825. 

  • LORENZOVÁ, J. & Komárková, T. (2021). Sociální pedagogové jako aktéři profesních drah. Paidagogos, 1, #5. S. 54-89. Dostupné na www: <https://www.paidagogos.net/issues/2021/1/article.php?id=5> Autorský podíl 70 %.

  • LORENZOVÁ, J. (2021). Implementace inkluzivní pedagogiky do výuky chemie. Pegas Journal: Slavonic Pedagogical Studies Journal, 10(2), 111-121. ISSN 1339-8660, eISSN 1339-9055. doi: 10.18355/PG.2021.10.2.

  • LORENZOVÁ, J. (2022). Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity. Pegas Journal: Slavonic Pedagogical Studies Journal, 11(1), 22-41. ISSN 1339-8660, eISSN 1339-9055. doi: 10.18355/PG.2022.11.1.2

  • LORENZOVÁ, J. (2022). Sociální pedagogika jako ideový a praktický konstrukt. In: Liberčanová, K., & Šuhajdová, I. (Eds.). Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostředí (11–27). Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-568-0533-6. Kapitola v odborné monografii.

  • LORENZOVÁ, J. (2023). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT Praha, odborná monografie, 427 s.